Fietsketting spannen

Herken je dat, een rammelende of schurende ketting in de kettingkast? Als de ketting van je fiets rammelt laat deze dan snel spannen.  Je voorkomt hiermee dat de ketting en de tandwielen sneller slijten. Ook komt het voor dat ketting van de tandwielen afloopt. Gebeurt dat bij het achtertandwiel dan kan de ketting vastslaan. Gebeurt het bij het voortandwiel dan heb je geen terugtraprem meer..

Zelf aan de slag

De ketting weer op de juiste spanning brengen, is best simpel. Met een setje ring/steeksleutels en een schroevendraaier is het klusje al te klaren. Er zijn fietsen met- en zonder kettingspanners. Hieronder lees meer met deze twee spansystemen om te gaan. Maar voordat je gaat beginnen: hang de fiets op aan haken of touwen of simpeler nog; zet de fiets ondersteboven.

Fiets met kettingspanners

Verwijder indien nodig de kettingkast. Een half open kettingkast kan je laten zitten.

Draai de rechter en linker achtermoer één voor één los. In de meeste gevallen doe je dit met ring/steeksleutel maat 15. Bij de meeste fietsen moet ook de  remklauw losgedraaid worden anders kan het wiel niet naar achteren verplaatst worden. Daarvoor heb je 2 ring/steeksleutels maat 10 nodig.

Met behulp van de kettingspanners, die aan de achterkant van de achtervork zitten, span je de ketting op de gewenste spanning van ongeveer één centimeter speling. Dit doe je met ring /steeksleutel maat 10. Draai de moer van de linker- en rechter kettingspanner beurtelings rechtsom om de ketting aan te spannen. Controleer nog één keer de kettingspanning en draai de achterasmoeren weer aan. De ketting zal nu mooi op spanning zitten.

Controleer of het wiel nog in het midden zit. Vergeet niet de remklauw vast te zetten. Maak de ketting schoon met een droge doek en verwijder het eventuele oude vet van de tandwielen. Spuit vervolgens de ketting in met speciale kettingspray.  Als laatste monteer je ( indien nodig) de kettingskast. Dit is een lastig klusje. Doe dat met geduld want een nieuwe kettingkast kost tussen € 30,- en € 60,-

Fiets zonder kettingspanners

Het spannen van een fietsketting van een fiets zonder kettingspanners is iets lastiger. Het begint natuurlijk met het losdraaien van beide achtermoeren. Vervolgens draai je de remklauw los.

Door de voorkant van het achterwiel naar links te trekken, gaat de wielas links naar achteren. Terwijl je het achterwiel vasthoudt, draai je de linker achtermoer weer vast. De voorkant van het achterwiel trek je vervolgens naar rechts richting de achtervork, hierdoor spant de ketting zich. De rechter achteras verplaatst zich hierdoor naar achteren. Terwijl je het wiel vasthoudt bij een gespannen ketting, draai je de rechter achtermoer weer vast. De ketting is nu weer goed op spanning.

Controleer of het wiel nog in het midden zit. Zet de remklauw en de kettingkast weer vast. Maak de ketting schoon met een droge doek en verwijder het eventuele oude vet van de tandwielen. Spuit de ketting in met speciale kettingspray en klaar is Kees!

Ketting van E-bike spannen

Wij raden je af om de ketting van een elektrische fiets zelf te spannen. Er is namelijk een bepaalde handigheid voor nodig. Voor het spannen van de fietsketting van een E-bike kan je het beste een afspraak met ons maken.